måndag 14 mars 2011

Tre pannor

Oh va svårt det är med mat efter träning. Man vill bara möla i sig något där och då, men istället ska man ta sig hem, handla och laga. Man kan vara glad om man kommer innanför dörren kl 20. Och har man då ätit lunch kl 12, så krävs det ingen femteklassare att räkna ut att man är hungrig som döden. Särskilt jag, som gärna äter var tredje timme för att slippa få det där tomma i blicken.
En sak, förutom tid, som jag tycker att folk slösar lite på när det kommer till matlagning, är disk. Man behöver liksom inte kleta ner varenda kärl i huset för att göra en middag. Idag demonstreras detta i rätten som jag döpt till: Tre pannor.
Först ut är grönsaksgänget. Lite paprika, morotstavar och broccoli, som först fick en snabb sköljning av vattenkokaren.
Lammkorvens tur. Som ni ser är den kockproffsigt skuren på längden.
Sen åker halloumin i. Anledningen till att den fått vänta är dels för att den ska ligga och torka av på lite papper (skivad, såklart) och dels för att den ju är godast straight out of the pan.
Tada! Introducing Tre pannor. 
Så fin balans av färg, protein, sälta och diskkvantitet! Jag tog en hel del tabasco på grönsakerna och åt allt på under två minuter.
Sen var det tänkt att jag skulle göra nån slags citrussallad till efterrätt. Det började med inte mindre än två besvikelser. När jag började filéa apelsinen märkte jag att den var torr som gammal hud, typ. Det gick knappt att pressa ut en droppe jos från den. Här blev jag lite nedstämd. Jag tog mig an blodapelsinen och såg att så där värst blodig var den inte. Den var som en lite rosatonad vanlig apelsin.
Med två såna motgångar i ryggen gäller det att verkligen samla sig och komma igen. Jag såg min killes blodgrape och gav mig på den. Sen kom jag på att det stod en hel skål med apelsiner på bordet som färgklick, så då tog jag en sån också. (du ska få nya citrusfrukter, Lövet)
Sen kommer det finurliga. Jag tog en bit ingefära och hackade ner i det som ärligt talat blev mer en soppa än en fruktsallad. Men jädrar va gött att sörpla i sig! Och samtidigt har man försäkrat sig om en frisk vår med så mycket vitaminer och antioxidanter från naturens skafferi.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar