tisdag 22 mars 2011

Man fånte va dum

Nä, det får man inte. Eller ja, man ska väl försöka vara så smart det bara går. Idag har jag jobbat på det här med multitasking. Jag vet att vi inte ska stressa så mycket i våra liv och vara effektiva hela tiden, men ibland kan det vara bra. Som när man vill laga mycket mat snabbt. Jag har därför lagat två rätter samtidigt idag. Omöjligen, säger ni! Nänä. Inte alls. Vi plockar upp det ett snäpp bara, om ni pallar att hänga på.

Det är nämligen så att jag skall ha en sjukt lång dag imorgon, så jag tänkte ha med mig både middag och lunch till jobbet va. Därav dubbla maträtter idag. Jag har gjort en kycklingrulle och en pastasallad. Trixet är att ta samma grönsaker till båda typ. Jag har dessutom av någon anledning köpt jättemycket tortiljabröd(som folk envisas med att säga) och känner att jag måste använda upp dem.

Okej, det här har jag använt i grönsaksväg; champinjoner, lök, tomat, sallad och paprika. I köttväg; kyckling och skinka. I kolhydratsväg; bröd och pasta. 

Jag är svindålig på det som Emma är grym på, alltså att använda så lite disk som möjligt. Det blir alltid en massa disk när jag lagar mat. Jag hatar att diska, men hatar disken mer. Lite moment 22, kan jag tänka.(Är det ett moment 22? Ni som känner mig vet ju att jag har lite problem med såna här grejer, men om man kan säga att det är ett moment 22 och jag har använt det rätt så blir jag svinglad alltså.) Men en smart sak som jag brukar göra är att göra i ordning mat direkt i matlådan om det går, och det gör det ju med pastasallad! Kolla här;


Jag börjar alltså att hacka grönsakerna till båda rätterna. Man kan sätta igång stekpannan, sätta ugnen på 200 grader och hälla upp vatten i en kastrull till pastan. Lägg grönsaker direkt i matlådan. Tomat, lök, sallad, champinjon och paprika till pastasalladen. I stekpannan; lök och champinjoner. Till pastasalladen; lite skinka från emil i lönneberga, som ni ser på bilden.

 Här ser ni hur det hackas! När grönskan är klar tar man kycklingen, skär i bitar och sen ner i stekpannan. Jag kryddade med lite curry och honung i kycklingen också.

 Här steks det!
 Oj så jag multitaskar!
 Kolla, här är pastasalladen, klar att röras om. Jag tog lite tryffelolja i. KLART.



Här är kycklingrullen! Den skall in i ugnen lite, med ost på. Kolla nedan. OBS! Husmorstips! Om man har lite ost kvar som inte går att hyvla eller så, frys den så kan man ha den till pizza och rullar och sånt.


Här är den!  


Jojo! 2 rätter på en gång. Lite överkurs, lite svårt. Men effektivt.

Ps; maten tar kanske 30 minuter eller nåt sånt. Men det är ju två rätter. Ni får döma själva.





1 kommentar:

  1. helt klart ett moment tjutvå. gillar multitaskandet. mer sånt. det är fler som jobbar i samma bransch och är i behov av många måltider på en och samma gång.

    SvaraRadera