onsdag 16 mars 2011

I löv that lövbiff

Väldigt sällan har jag en färdig idé om middagen, men igår var min övertygelse om att äta lövbiff på asiatiskt vis benhård. Suget började när den fabulösa Stinan de senaste dagarna talat sig varm om nån slags asian-fusion renskavswok hon brukade göra. På en mattidning såg jag sen en lövbiffwok och saken var biff. Hahahaha, så det kan bli.
 
Jag hade såklart glömt helt hur Stina gjorde sin maträtt, men försökte ändå på nån remake. Lade ner purjo, paprika, lime, ingefära och en fin bit lövbiff. På tal om det! Note to mathandlarna: Där jag bor på Kungsholmen är det vanligaste hushållet singelhushåll. Jag kan tänka mig att de flesta handlar dag-till-dag precis som jag. VARFÖR finns det då inte mindre förpackningar än tre stora lövbiffar att köpa? Jaja, jag löste det genom att äta ganska mycket och göra en matlåda.
 
Jag började steka ködtet i lite smör. Sen fick purjon och paprikan åka i. Jag hackade lite ingefära och blandade med soja, hällde på lite honung och klämde på limejos. Nudlar fick koka vid sidan av och sen gotta in sig i saucen.
Mjau, sicken höjdarrätt! Tyvärr blev det lite för lite i dagens matlåda, så nu sitter jag och drömmer väldigt mycket om en ny chipssmak jag såg i tunnelbanan. Det var nåt med cheese och chili. Grrrr.
Efter att jag ätit upp typ alla prydnadsapelsiner köpte jag ett nytt orange (för att matcha lampan) färginslag till bordet. Hej knoppar!
Kvällen avslutades med Höstlegender. Ja jävlar va känsloyror de rev upp. Jag tänkte mycket på att anledningen till att alla tre brorsorna blir kära i Susannah, är kanske för att det inte direkt kommer förbi så mycket brudar på på stäppen. Teorin stärks av att det sen är grannflickan som får sig en omgång. Med det inte sagt att det inte är en fantastisk film! Såna grymma epos-filmer görs väl inte längre? Antar att Australia var ett försök. Ikväll hoppas jag mycket på mäklar-tv.
pussar

2 kommentarer:

  1. Ett tips angående storleken på köttförpackningarna. Om man har något som kallas för frys i sitt hem (ett skåp där det är mycket kallt) kan man köpa ett stort paket kött och lägga det man inte använder direkt i frysen. Då har man lövbiff till ett annat tillfälle...

    SvaraRadera
  2. Jag hör ju att du aldrig varit hemma hos Lövet och sett hans lilla lilla kyl, där det finns ett litet litet frysfack. Just nu finns där ett litet paket glass, ett tillknycklat paket blåbär och frysta ärtor. Det är smockfullt. Inte ens en lövtunn biff skulle må bra där inne.
    Inte alla har såna gigantiska vitvaror som du.
    puss

    SvaraRadera