söndag 28 augusti 2011

Friday, Friday Gotta get down on Friday

Som utlovat kommer här fredagens fräcka rätt! Jag kände mig våglig och äventyrlig och gick och letade efter något riktigt tufft i affären. I fiskdisken stod jag och hovrade och funderade på Kummel, som var riktigt riktigt gott när jag åt det på dyrön i sommar. Men då skulle ju rätten jämföras med det. Jag behöver ett rent blad, tänkte jag och stagade fram till Rödspättan istället. Jag är i stort sett uppvuxen på rödspätta. Min farfar fiskade rödspätta i parti och minut  och vi hade stora godislådor fyllda med firrarna i frys och kyl. Tyvärr var jag en unge med lite taskig smak och satt och petade i den fina fisken. Men åren har gjort mina smaklökar lite mer belevade.
Hur som helst. Jag tog tre rejäla firrar och fick lite ord på vägen från killen i fiskdisken. "175 grader i 20 minuter sa han."
 
Sagt och gjort. Firrarna fick lite salt och citron på sig. Sen lade jag på en rejäl klick smör, för vad blir inte godare med smör liksom.
Till fiskarna hade jag köpt ett rejält knippe sparris. De var så här tunna och finna som man kan hitta ibland. Tyvärr lyckades jag koka dem lite för länge.
Rödspätta <3 stekta champinjoner, så jag delade upp de små rackarna och fräste i smör. Lyckades få dem sådär lite frasiga ni vet. Knepet var att låta dem ligga ganska länge.
Ta da! En fredagsrätt serverad.
Så här glad var Lövet! "Det här är riktig mat" var en av kommentarerna som värmde i en kokerskas hjärta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar