måndag 22 november 2010

Return of the mack(a)

Ja. Ni kan sluta gråta. Matblåggen is back. Nu slutar vi deppa över november och tar oss i kragen. Snart är snön här på riktigt och det är i alla fall bättre än regn. Tänk istället på hur bruna och snygga ni var i somras, om ni var det, jag var inte brun för jag jobbade bara hela tiden.

En kväll när det är lite ruggigt kan man göra sig en varm macka. Jag älskar mackor. Fransmännen är ju  också så himla bra på mackor. De döper ju till och med sina och könsbestämmer dem. Som kråck mosiör och kråck madam. Onödigt det där med könen tycker jag så det skiter vi i. Men ett namn; return of the macka. Man tar det man gillar eller det man har hemma. Det är en himla massa tjat om surdegsbröd nu för tiden, men det tycker inte jag man skall stressa upp sig över. Formfranska funkade på 70-talet och jag känner minst tio utöver mina bröder som är födda då och de lever fortfarande.

Jag tog en bit macka, fransk senap, champinjoner, tomat, ruccola, fetaost och skinka. Och rödlök föresten. Och lite basilika som håller på att bli torr.Här kommer bilder, som en trestegsraket.


 Först en bit bröd då. Gärna formfranska, för fan.

 Sen dijon i botten, eller vanlig senap. Ruccola, tomat, champinjoner, skinka, tomat, rödlök, fetaost och basilika.

Såhär ser det ut när det är klart. Jag dricker julmust till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar