torsdag 25 november 2010

Matporr(idge)



 Gröt har så många fördelar. Det är nyttigt, okej gott, billigt men det bästa av allt är att det bara görs av en enda ingrediens och den kan man ha hemma hur länge som helst, typ! My kind of food!
Jag brukar matcha gröten med frysta blåbär. Har jag blåbär och havregryn hemma så tycker jag att det är svårt att motivera att gå till affären. Det resulterar i ganska fattiga middagar och ledset middagssällskap.
Hur som helst. I morse hade jag lite sovis och passade på att fota lite under the making of the frukostgröt.
Jag inser ju att det inte är raketforskning direkt, men here it comes:
1) Havregryn och vatten på spisen. Ta inte för mycket vatten! Det står dubelt så mycket vatten på paketet - det är på tok för mycket. Jag tänker en del vatten, tre fjärdedels del havregryn.
2) Lägg de frysta blåbären i tallriken för förtining.
3) Här tidseffektiviserar jag genom att köra lite hemmaspa medan gröten puttrar!
4) Blanda i blåbären, men snabbt ska det gå! Låt de inte koka runt och sega till sig. Bara en lätt tining.
5) Har du annan frukt hemma så är det en underbar topping! Hacka ner vad du har, jag kör oftast banan, men just nu var både kiwi och sharon vansinnigt billigt i butiken. Och jag vet att det inte är särskilt eko att köpa osvensk frukt, men den här gången valde jag mig själv och min förkylning som behövde c-vitamin framför klotet. Jag klimatkompenserar genom att välja lammkött när det går resten av veckan.
6) Et voilà! Breakfast is served!

1 kommentar:

  1. Jag gillar extra mycket husmorstipset om vatten. Det står på tok för mycket på beskrivningen. Bra där!
    C

    SvaraRadera