onsdag 24 november 2010

Fräck mat

Idag har vi haft arbets-affär(workshop) på jobbet och tänkt och pratat en massa. Jag var därför mer slut än vanligt efter arbetsdagen och kände att det fantastiska vinterlandskapet behövde vägas upp med en lika fantastisk middag. Det och att en kär vän kommer på besök på fredag och jag skall laga asiatisk mat till henne och vill provlaga lite. Ty det asiatiska köket är jag inte så flanerad i. Jag brukar mest köpa takeawaytaj och sushi. Men idag gjorde jag något som är sjukt gott och som inte tar så lång tid. Vietnamesiska vårrullar! Idag har jag också tagit bilder.

Till den här rätten behöver man lite speciella saker och sånt brukar vi inte begära här i bloggen. Det skall ju vara lätt och lätthandlat. Men tänk också på att det här är lite av en deluxerätt som man gör på bara 15 minuter. Om man vill bjuda nån kär vän eller snygg kille eller tjej på mat. Man behöver tigerräkor, eller vanliga räkor går också bra. Sallad, jag tog en som hette krispig. Chili, koriander, mynta, salladslök och papaya eller mango. Man kan ha gurka också. Sen skall man ha rispapper. Allt kommer på bild nedan. Lets get to work, children of the foodage.

Tiger-scrimps. Ser läskiga ut men är fina. Lite olivolja, salt och pepper. Skaka runt dem lite i det. Sen skall man steka dem, men inte för länge för då kan de bli som gummi typ.  De kanske bara behöver nån minut i pannan.

Salladen som heter krisp. Papaya, salladslök och så hackade jag lite chili som inte syns. Salladen kan man riva lite mindre med händerna typ.

Sen kommer det här med rispapper. Man kan köpa det i asiatiska butiker eller bra vanliga mataffärer. Kanske inte på Hålta livs eller Solbergaboden där mina föräldrar bor, men annars finns det nog. Mina är från Fokus. 

Åkej, nu till själva hantverket. Först gjorde jag iordning grönsakerna och de färska kryddorna. Sen stekte jag alltså the huge scrimps. Efter det värmde jag vatten i en stor kastrull för att bada risbladen i, men ingenstans varnades det för detta svårhanterliga material! Jag varnar därför; DET KLIBBAR! Man får bara bada dem ett par sekunder, sen ta upp dem och lägga på en egen tallrik och bada bara en i taget. Räds nu inte detta bara för varningen! Det var lite roligt också. Sen lade jag på räkor, kryddor, sallad, chili, papaya och lök och rullade ihop.




Här är de! Till nästa gång skall jag inte ha så mycket fyllning... tänk på det. Och jag vet, de ser ut lite som kondomer. Men sjukt gott. Till dem kan man ha sojja och sweet chilisås, men jag tog sweet chili och balsamico idag. Det går också bra.

Gå nu ut i världen och pröva det här.

1 kommentar: