tisdag 23 februari 2010

Kockduellen!

Dags för en utmaning, kände jag, och utnämnde mig själv till tävlande i den gamla klassikern Kockduellen. Trerätters på det som finns hemma löd utmaningen och två mycket raffinerade gommar bjöds in som ätare.
Först var tanken att göra en pasta med gorgonzola och chorizo, som blivit över från lite tapasmys i söndags, men tror ni inte att J var i färd med att äta gorgonzolamacka när jag fann honom i köket? Och patén jag hade spanat in saknade både cumberlandsås och cornichonger. Okej, ny plan.Först trålade jag i grönsaksfacket och hittade en morot och en lök. Sen hittade jag en påse linser. Sweet! Det är både snabbt, billigt och mångsidigt!Fräsigt.
Skrämde upp några baguettebitar och lade på en skiva brie och lite tomat (som jag försökte få sådär härligt spanskt mosad, men det gick inte något vidare. Hur gör man det?)
Första rätten serverad. Linssoppa (med lite för mycket curry) och brietoast. Andra rätten: Räkdumplings (från frysen. Halvfabrikat är en gåva, inte fusk!) med ris och soja. En väldigt bra spontandessert är bärpaj. Jag har alltid blåbär i frysen och alla har väl mjöl, smör och socker hemma? Et voilà! Staffan Ling skulle varit stolt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar