lördag 20 februari 2010

Att ge 15 minuter mat till en behövande.

Det är mycket med det här med välgörenhet och gåvor och bidrag och sånt nu. Man skall helst vara med i ideella föreningar och sy saker som sedan skall säljas på diverse julbasarer, det skall bakas och gås på möten både här och där och man skall älska hela grejen med att jobba gratis för ett gott ändamål. Obama och yes we can och hela den grejen är ju väldigt inne nu. Missförstå mig inte, jag älskar tanken och har ju själv varit en engagerad, men med tanke på att vi har en blogg som presenterar snabba mattips, så fattar ni ju att utrymme för frivilligengagemang inte riktigt finns just nu. Jag känner dock ofta att jag gärna vill göra något fint och bra för en annan medmänniska, någonting som direkt gör skillnad. Jag vet ju inte om de behövande verkligen får de pengar som jag skänker i "runda upp"-kampanjen som de har i vissa butiker i stan. Så jag tänker, varför inte söka lite mer lokalt, kanske till och med i bekantskapskretsen? Joho då. Det går så bra så.

Nu skall jag förklara hur mat under 15 minuter kommer in i bilden. En vän till mig opererade sin arm igår. Idag ger jag henne 15 minuter av min tid i mat, och tar och lagar lite lunch till henne. Det här inlägget handlar om att göra det där lilla extra, att ge de där 15 till någon du tycker mycket om, utan att kräva något tillbaks(men du kan ju tänka vilken glädje detta genererar. Nåt får du säkert).Min kompis skall få biffar med kanel och spiskummin;Hacka lite rölök. Jag vet att bilden är uppåner men jag pallade inte att fixa och trixa och vända på den. Kolla in min nya kniv OCH min nya skärbräda. Båda är födelsedagspresenter från två fantastiska underbara donnor.Sen får man blanda lök, nötfärs, oliver om man vill, kanske lite fetaost om man har, salt, peppar, kanel, spiskummin och tryffelolja om man har, annars vanlig olja i en bunke. Man kan också ha i ett ägg, då blir det lite fastare. Jag hade inga kvar, för jag gjorde skramlade ägg av dem i morse. Forma färsen till biffar, lägg dem i en panna och sen kommer de att se ut så här;

Gött! Ibland gillar jag att bara äta kött, inga kolhydrater till som stör, så jag kommer att välja bara en sallad till detta. Kanske bröd så att de blir som burgare. Men inget annat. Att jag alldeles efter maten var klar fick veta att min vän med skadad arm ska gå på tango under dagen och inte kan äta lunchen gör egentligen inte så mycket. Det är ju tanken som räknas. Jag hoppas hon blir glad av den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar