söndag 23 oktober 2011

Kroppens dag

När man vaknar en söndag klockan halv två, alltså 13.30, utan att ha druckit en droppe alkohol, eller tröttat ut sig på annat vis kvällen innan, finns det två vägar att gå.
1. Straffa ut kroppen. Ta med den på en helvetestrekkingtur och späka den med morotsjos och groddar.
eller
2. Bestämma sig för att nu när kroppen ändå fått första delen av den till sin favoritsyssla, så kan det lika gärna bli en Kroppens dag, där man skämmer bort den lite extra.
Jag valde, kanske inte helt oväntat alt. nr 2, och mjukstartade således med en smoothie. (eller ja, efter Lövets frukost)
Kroppen sa nåt om chokladmousse och jag lommade lugnt bort till affären för att handla choklad och grädde. Passade också på att fylla på teförrådet eftersom det känns som den säsongen börjar på allvar nu.
Första satsen chokladmousse blev en soppa. Det var liksom en god chokladsoppa med lite whiskeysmak, men mousse var det inte.
Inte så tyngd av misslyckandet (och med magen full av chokladsoppa) gjorde jag en trattkantarellsoppa. Kroppen ville nämligen ha lite mat.
Jäklar va gött det blev! 1-1 i smakvinster.
Sen hoppade jag upp på hästen igen och gjorde en sats chokladmousse till. Well, det blev liksom samma grej. När jag smält chokladen, blandat i en äggula, vispat grädden och sen ska sammanföra de två SÅ BLIR DET EN SOPPA! Vad är felet? Jaja, jag hällde upp soppan i två glas och hoppas att kylen ska uträtta nån slags magi, så att det är mousse om ett tag. Återkomemr med en spännande rapport om hur det gick.
To be countinued...

2 kommentarer:

  1. Har du haft i vispad äggvita i moussen?

    SvaraRadera
  2. Nej, det skulle liksom bara vara grädde, choklad och äggula. Och sprit då. :(

    SvaraRadera