lördag 29 oktober 2011

Experimentell lax

 
En kravlös och gräsänkelördag kan det bästa vara att experimentera lite med mat. Jag är, ju som känt, min allra snällaste kritiker. Då kan det vara roligt att överraska sig själv lite. Man vet att fallet inte blir så högt. Idag var jag sugen på ångad fisk, men eftersom vi inte har en sån där käck bambukorg, och köksutrymmet inte tillåter såna utsvävningar, så fick jag bygga en egen ångare. Det blev rätt bra, alltså.
Här ligger laxbiten i ett durkslag som står ovanpå en kastrull fylld med buljong. Laxen har sällis av chili, citron, salt, peppar och lite socker.
Et voilà! Jag serverade firren (som kunde ha fått lite mer tid i ångaren) med soja och surkål. Citron blir så jäkla gott när det är tillagat! Yumyum. Och chilin gav faktiskt mer smak än vad jag trodde. Nästa gång ska jag ha nåt mer smakigt på firren och dra i lite mer grönsaker i ångaren.
Nu ska jag chatta upp en fransos och sen klä ut mig till finsk och gå på partaj.Passande nog hemma hos Laxen.
smack

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar