lördag 1 oktober 2011

Dagarnas dag

Hej Lördag-lovers!
Igår kväll träffade jag inte mindre än två snygga och smarta bloggläsare! Ja, alltså de var ju i mitt sällskap på krogen, så det var ju ingen okänding som hoppade fram å liksom "å, jag läser din blogg! Kan jag få ta kort med dig?" (men det kommer). Jag älskar när smartisar och snyggisar läser bloggen! (ni andra är såklart lika välkomna).
Dagen har bjudit på en fantastisk promenad med finaste Lisa, som numer är stockholmare och som vi alla ska göra vårt bästa för att få ha kvar här.
 Kronologiskt (som de älskar på svt-sporten ;) så började dagen med frukost. Eller ja, det började med att Lövet gav sig ut på sjön, att jag somnade om och blev väckt av telefonen halv tolv. Mjau.
Lördagsfrukosten blev inte jättekul MEN äppelmoset som Anna gjort är fan det godaste jag ätit. Kanel och grejer i. Mmmm
Sen tog jag på mig sportkläderna och gick över till hornstull. (jag är inte arg eller bekymrad utan har bara solen i ögonen. Dock skriker pannan efter botox! skoja)
Där mötte jag en minst lika sportig Lisa och vi gick över hela söder med förorter. Här ett konditoristopp i Gröndal.
Sen kom jag som vanligt hem med en vansinnig hunger, inte haft en tanke på att inhandla nån lunchmat och ett kylskåp som inte skriker "Välj och vraka!" precis.
Jag svängde iallafall ihop en omelett. Först tog jag pyttelite bladspenat (allt som fanns) och smörstekte med en vitlöksklyfta och peppar. Sen öste jag på med cheddar innan jag vek ihop omeletten. (Då gick den sönder, men det gör inget.)
Så här såg den ut. Men sen, inspirerad av alla kokböcker jag fått hem, pillade jag fram lite spenat:
Visst va!
Inte mindre än tre kokböcker fick jag hem idag! Självklart kommer en snabbrecension av första intrycket:
Åh mama här var det avancerade grejer! Alltså, Mathias, det är såklart jättegott det du gör, men vilka hemmakockar klarar av sånt här? Vissa rätter har en hel sida ingredienser. Och då är det ingredienser som man inte direkt hittar på 7eleven (min bästa affär). Jag älskar din mat, men du får laga den.
Hej Plura! Det här var kanske lite av ett hastverk va? Alltså, recept på stekt korv och potatis? Kom igen. Här har vi kanske det omvända problemet från Mathias. För att en kokbok ska behövas får det gärna vara lite mer än "häll lite citron på firren och ta ett glas vitt". Sen mjölkar de tv-serien! Texterna är på pricken lika pratorna i tv-programmen. Jaha, så Plura snackar så? Nej, för det är ju inte hans som skriver pratorna. Men hur som helst, trevlig bok. Och en glad överraskning på sidan 122!
Fina Johanna står och meckar kaffe! (hur fan vänder man bilder?!)
 
Sist ut är Om du var min hemmafru. Jag ÄLSKADE bloggen när den kom! Asheta Lotta som blandar diskbänksrealism med smakorgasm. Mjau. Sen kanske inte jag personligen tycker att Landet Brunsås är så himla bra som det ser ut, liksom. Snygg yta, javisst, men innehållsmässigt sådär. SOm en tårta som ser så jävla god ut, men som sen smakar lite för sött och lite plastigt. Men nu avr det ju inte tv-programmet som skulle recenseras. Ej heller Lotta själv. Men boken är riktigt bra! I sann Pretentiös kan man vara i sovrummet-anda är vissa recept snabba som vinden! Bäst i högen och troligtvis källan till middagen jag ska laga ikväll till de heta bönor som strax äntrar det Feukska hemmet. Go Lotta!
Hon bloggar förresten fortfarande, fast nu på taffel: Om jag var din hemmafru-bloggen


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar