tisdag 5 april 2011

Sicken soppa

Sådärja. Då var måndagen förbi, snart tisdagen också och snart är det fredag. Härligt. Jag har precis sprungit ett antal kilometer i duggregn. Inte så illa som det kanske låter. Rätt härligt faktiskt, även om Skatås förvandlas till E6:an i rusningstrafik under våren. Fullt med folk över allt.

I alla fall. Om man har sprungit långt eller jobbat hårt eller bara tagit det lugnt,  så kan man behöva sig en härlig fisksoppa. Jag älskar fisksoppa. Det bästa är om man lyxar till det med lite saffran. Och egen aioli. Idag blir det dock nån slag vardagsvariant som inte alls tar lång tid. Jag missade att ta steg för stegbilder. Det blir bara en enda;

Kolla så fin den blev!

Följande ingredienser har använts; purjolök, morot, champinjoner, sotorkade tomater, harry kuverts och lax, lite röd currypasta, buljong och kokosmjölk. Man börjar bara med att hacka purjo och tomat, och lite zuccini också, just det! Det hade jag också i. Fräs runt det, sen häller man på typ 3 dl vatten och buljong, låter det puttra lite. Sen skar jag laxen i ganska små bitar, då går de väldigt snabbt i soppan. I med dem, harry kuverten, champinjonerna och tomaten. Och så hade jag kanske 1 dl kokosmjölk och 2 tsk röd currypasta. Det får man ju ta efter smak. Jag gillar när det är lite spajsy. Sen får det koka en stund och så tar man lite citron i på slutet. Hur bra som helst. Man kan ha potatis i också men jag gillar inte kokt potatis så jag sket i det. Men det blir ju mer "matigt" om man har patatas också. Nu såhär i efterhand kan jag säga att ni gör bäst i att skippa de soltorkade tomaterna. Det blev för salt. Inte så att jag petade bort dem, men nästa gång kommer jag inte ta med dem. Man skall erkänna sina misstag. Vara ödmjuk.


Nu inväntar vi bara 2,5 män, sen är tisdagen fulländad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar