torsdag 15 april 2010

Mat som medicin



Om man legat däckad i två dagar med ett huvud som dunkar mer än... Michael Jordan? och fått nålar på ställen man knappt sett på läkarserier, så förtjänar man något mer än att skrämma upp en stackars korv till middag.
Okej, det här tar mer än 20 minuter och är väl smått italian-famiglia-alla-äter-tillsammans och går väl lite stick i stäv med bloggens natur, men då och då måste man trampa upp en ny stig. Eftersom jag för någon vecka sen testade att göra min första risotto och blev glatt överraskad av resultatet (gubbgod) så hoppade jag upp på hästen igen.
Risotto är inte svårt. Det är bara lite uppmärksamhetskrävande (men inte lika mycket som när tv-kockarna står och rör hela tiden. Man kan diska och sminka sig under tiden, tro mig).
Man gör bara som det står på paketet:Fast man ändrar lite, precis som proffskockarna gör.
Jag gör räkrisotto och skalar därför de tinade räkorna. Skalet sparar jag till fonden! Så sjukt proffskockigt! Då får man också kalla buljongen för fond och känner sig ekologisk, som tar tillvara på allt. I skalvattnet lägger jag i en och en halv buljongtärning. Jag tog grönsakssmak eftersom jag inte ville ha den för fiskig, men feel free här.
Hacka lök och svetta i grytan.
Häll sen i riset och låt det gosa in sig i oljan och löken.
På med lite vin som helt får ångas bort.Sila din proffsiga fond.


Nu börjar själva risottoandet, som jag får för mig att många räds. Här gäller det bara att hälla på lite i taget, låta det sugas upp och fylla på mer. Rör lite då och då, men ta inte ut dig helt. Det är ingen marängsmet, liksom.
Efter typ en kvart-tjugo är risotton good to go. Lägg då i lite smör (eget påhitt som inte står i receptet, men vad blir inte godare med lite smör?). Här lägger du också i den rivna osten. I grundreceptet är det parmesan, men jag kör med en brännvinsost. Yummy. Sist går räkorna i och lite dill, som jag hittade i frysen (mest för syns skull).Till detta serveras en 2010 års treo.
Bjud in en snygg vän och risottofesten är ett faktum.

Musiktips: Italian classics, gärna Senza una donna

3 kommentarer:

  1. Åhå, underbart! Jag skrattade 8 gånger under uppläsandet av detta risottorecept, OBS av ett RISOTTO-RECEPT, inte Fawlty Towers eller Scrubs och blev på riktigt väldigt sugen på att testa på det hela själv. Och då talar vi om någon som levde två hela månader på Keldas matiga tetrapaks-soppor och som fortfarande, efter ett år i den nya lägenheten, inte har öppnat ugnen. Du är bättre än mat-Tina, Per Moberg och Keith Floyd tillsammans, you should be a TV star!
    Keep up the good work!
    Lovisa

    SvaraRadera
  2. Åh sockerböna, vilka lena ord! Du har en stående inbjudan på ovanstående rätt närhelst du är i fräckestan.
    Men varför heter du Magnus?
    Kyzz

    SvaraRadera
  3. Mycket bra. Har den risottorädsla du pratar om men nu ska jag fan testa. Såg så smarrigt ut!

    /Stef

    SvaraRadera