måndag 8 mars 2010

Vid festligare tillfällen

När det är dags för finfrämmat eller kalas av den lite lyxigare varianten är det lätt att man blir stressad och får prestationsångest rent matmässigt sett. Vad skall jag göra till förrätt, vilka snittar skall serveras, herregud, jag har glömt dukningen och så vidare. Ingenting är värt att bli stressad över eller få panikångest för, anser jag, allra minst kalas. Då skall man ju ha roligt och vara festlig!

I sådana här situationer har jag ett fabulöst tips;
Smörgåstårtan. Så genomtänkt. Så välgödd och så matmässigt inarbetad i våra svenska sinnen. Alla gillar smörgåstårta. Men oj, tänker du kanske nu. Skall jag hinna med snittar, dukning OCH smörgåstårta? Nej nej nej. Skippa snittar och sånt, det är ändå bara mest bröd som serveras som snittar och det kan man äta till frukost hemma om man vill ha. Det är helt halal att köpa smörgåstårtan. Det gjorde min mor i helgen när min bror fyllde 35 och vi skulle ha lite minikalas.
Såhär såg den ut;Man ser det inte riktigt på bilden, men gudars skymning vilken höjd det var på tårtan! Den uppskattades mycket av hela sällskapet och stämningen blev så mycket festligare, avslappnad och lugnare än om någon av oss skulle ha stått och lagat en tre-rätters.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar