tisdag 18 januari 2011

Schizomiddag

Jag har precis flyttat. Jag saknar vad vissa skulle kalla "grundläggande saker" så som skedar, täcke och skärbräda. Det här med att starta upp ett kök alltså. Varenda handling blir en grundbasutbudshandling med inget roligt i matkorgen. Mjöl, smör, buljong. Och kryddor! Fasen va tråkigt det är att laga mat utan kryddor. Hur lång tid tar det att bygga upp ett bra kryddutbud? Jag får hjärnsläpp när jag står i affären och har typ bara svartpeppar.
Sen måste man gå till den stora billiga Klippet när man bashandlar. Hittills har jag löst hela problemet genom att inte laga mat. Inte äta hemma.
Men idag tog jag tjuren vid hornen, gick till dyr-Ica och kunde sålunda bara köpa det nödvändigaste för att inte ruineras. Som kanske har framgått tidigare är jag ingen mästare på att komponera en maträtt. Jag köper mest enskilda varor som jag är sugen på. Idag såg det ut så här:
Helt okej snabb och ganska nyttig mat. Paprikan grillades och broccolin blancherades. Sen fick jag för mig att gegga ihop allt i pannan och rev lite ingefära på. Mmmm. Problemet var bara att the protein of my choice var vitlöksrökt makrill. Det blev lite som att bjuda på champagne och sura nappar. Gott var och en för sig men inte världens bästa kombo.
Jag åt det lite som en tvårätters. Först grönsakerna och sen firren. Helt ok.
Veckans uppryckning står mina tulpaner för. Så här såg de ut förra gången jag var hemma:

Och idag:
 Bra jobbat, guys.
Nu var jag ju varken bjuden på elle-galan eller grammisgalan, men hade jag varit det, så vet jag vad jag hade haft på mig:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar