tisdag 7 december 2010

Trampar ny stig

 
Vi får många frågor till bloggen så här i juletid. Jag tänkte ta mig an en central och högst aktuell: Kan man ha vilken ost som helst på pepparkakan? 
För några år sen, kan ha varit sent 90-tal, blev det populärt att servera pepparkakor tillsammans med grönmögelost. En viss chock upplevde folkhemmen, men numera är det lika kotym som att kombinera äpple med kanel. Men! Visst händer det ibland att man har det ena men inte det andra. Ofta har man kanske kommit över ett stort parti pepparkakor. Det är ofta lika billigt att köpa tio stycken som en burk med hundra. Jag har egen erfarenhet av att komma hem med en rejäl burk trots att man håller ett ensamhushåll. Men den dära roqueforten som gosat i kylen går ju att kombinera oändligt, så för mig tar den ofta slut lite för fort. Därför provade jag idag att lägga en rejäl bit brännvinsost på kakan. Jag klickade på lite reducerad balsamico (som alltid typ höjer ost till gudomliga höjder) och mumsade iväg. Till serverades lite romglögg. And I must tell you: Funkar absolut. Alltså, det var inte lika gott som grönmögel, men det var verkligen helt klart testvärt. En trea.
puss

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar