torsdag 2 december 2010

Patientmeny

Okej, jag har varit sjuk i en evighet! Ett jävla virus som vägrar ge upp har tagit över min annars så tappra och starka (bahaha) kropp. Mer än någonsin har snabba och energismarta matlösningar behövts. Idag blev det fiskbullar. Jag måste säga att jag aldrig riktigt sett fiskbullar som ett alternativ. Jag har alltid tänkt på min grannkompis, som ibland fick just fiskbullar till middag. Då valde jag alltid att gå hem innan middagen. Men när det bjöds köttfärsås hos samma donna stannade jag glatt. Den var nämligen lökfri och allmänt barnvänlig. Hur som helst: Jag har alltså värmt upp mot fiskbullarna. Idag blev det en lite tillhottad variant. Laxbullar i citronsås. Till detta kokade jag potatis och morötter ihop, som jag med en klen hand mosade ihop med smör, mjölk, salt och massa peppar.
I en halv minut fick babyspenatblad mysa i pannan med smör, salt, peppar och tomater.
Klart! Och visst blev det tillräckligt för en liten matlåda till imorgon när jag äntligen ska orka gå till jobbet!
Här är ännu en snabbrätt, som jag visserligen inte kan ta någon som helst cred för, men så gott och snabbt att den ändå får vara här. Rostbiff med potatis som mojsats med matyoghurt, purjolök, kapris och paprika. Plus den franska senapen som lades bredvid pga bristande kommunikation. Till: rödkål, bladspenat (som för övrigt Frölander alltid äter och blivit supermänniska av!)
För övrigt undrar jag varför man/jag äter konstant när man/jag är sjuk hemma? Okej, först äter man typ ingenting för att man är så vansinnigt slut, men sen verkar det inte vara någon hejd på hungern. Idag har jag ätit risgrynsgröt, havregrynsgröt, 2 apelsiner, skinkmacka, naturgodis, jos, pepparkakor, russin plus ovanstående fiskbullsrätt då. Jag gissar att kroppen behöver det för att återhämta sig så jag lassar in. Men då får den (kroppen, alltså) skylla sig själv när den får svårt att röra sig fram i januari. Jaja, det är ändå det bruna fettets tid! Ni vet väl att man blir flötigare (det bruna fettet) på vintern än vad man är på sommaren (det vita fettet). Lägg bort teorierna om att man rör sig mindre och äter mer på vintertid! Det är alltså styrt av något vi inte kan lägga oss i.
OBS! Googla inte på detta utan ta bara mitt ord för det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar