söndag 31 januari 2010

Thai på 10

Idag är det söndag och då kanske man känner där hemma att man vill lyxa till det lite extra på lunchen. Många kanske äter sin lunch ur en plastlåda större delen av veckan(jag i alla fall) i en stor sal där tunna servetter i ljusblått är det enda som pryder bordet. Då vill man ju ha det där lilla extra på helgen. På söndagar kan man också bjuda in sina fina vänner på lunch. Eller ja, kanske bjuda in sig själv till en fin vän och sedan ta med sig mat dit och laga. Det har jag gjort idag, och resultatet blev en fin thaigryta med couscous på 10 minuter. Jag tänker att många kanske sitter där hemma och drömmer sig bort till Thailand och värmen, nu när det är så kallt.
"Tänk om jag hade varit i Phuket nu", kanske man tänker. Men då så! Hacka upp chillin så kör vi!
Vän av ordning kanske noterar att vi får 5 minuter till övers. Att grytan tar 10 minuter beror i detta fall på att jag hade en assistent med mig. Skall man göra det själv tar det 15 minuter.

Såhär gör man;
Ta allt som du tycker är Thai som du har hemma, eller om du pallar pallra dig till affärn. Då får man räkna lite mer än 15 . Man får välja själv vad man tycker är thai.
Ett tips är att ta de saker som det står Thai på. Då vet man säkert att det är Thai.


Sen behöver man en jävligt snygg kompis som kan vara assistenten. Det är härligt också för att man får något underbart att vila ögonen på under tiden.

Hacka och hacka och hacka de grönsaker du har valt...

Hacka mera ändå...


Sen får man steka´t en stund och under tiden kan man prata om livet, eller jobbet eller veckan som kommer eller vad man vill. Vi lyssnade också på Elvis Costello under tiden. Couscousen gör man bara genom att koka upp vatten i en vattenkokare och sen häller man det över couscousen. Det blir klart på nolltid.


Lägg upp maten på fina fat..

Och när den andra snygga vännen har kommit kan man börja äta! Underbar söndag!


1 kommentar: