lördag 30 januari 2010

Ensamfest



Det här är ju egentligen ingen maträtt och det är en skam som första inlägg, men nu ville min kamera inte lägga upp bilden på äggröra och korv, som det var tänkt, så då får det bli efterrätten istället. Synd med, korven, eftersom jag skurit den längs med, precis som tv-kockarna gör. Blev riktigt lyckat måste jag säga, trots att äggröran fick en mycket tråkig grå färg, som jag var tvungen att liva upp med lite cheddar. En trea i betyg som snabbrätt.
Men nu till desserten:
Vi som är födda på 80-talet vet att det fanns en tid innan smooooochie. Det vet inte kidsen. De tror att det alltid har gått att få en ihopmixad fruktsallad var man sitter och var man står. Icke! Det som många gör fel är dock när man ska blanda ihop smoooochien själv. FÖR MÅNGA INGREDIENSER! Folk blandar ner yoghurt och vaniljsocker och mjölk och proteinpulver. Nej tack, säger ja. Less is more, som vanligt. Allt som behövs är bär och banan. Det bästa med detta enkla recept är att smoooochien blir härligt tjock. Man kan nästan kalla det glass-konsistens och vips är den lilla fruktsalladen plötsligt en liten unna-sig-efträtt! Här ser du två saker:
1. den härliga tjocka konsistensen och
2. hur gärna jag vill äta upp den. Jag kan inte ens vänta på att bilden tas innan jag glupskt öppnar munnen.

Ikväll ska jag testa ensambio för första gången. Tror att det kommer få två tummar upp, men jag är redan nu orolig inför snackssköpet. Förra gången (som jag gick på bio alltså, men då med sällskap) blev det M-kulor (Marabous rip-off på M&M:s) men de orsakade en extrem törst efter ett tag. Popcorn är ju en klassiker, men eftersom det är en liten söt indie-teater jag ska på så finns inte detta kapitialismdoftande alternativ.
Kanske får det bli en klassisk gott&blandat.
Jag återkommer i ämnet.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar