onsdag 14 mars 2012

10 minuters enportionspaj

När jag kom hem kände jag den vanliga känslan: att jag var väääääärd nåt riktigt gott. Hur jag tänkte när jag gick till affären och kom hem med ett äpple känns kanske inte superlogiskt, men min tanke var att steka äpplet i kanel, vilket faktiskt är urgott, men inte direkt hej jag är bjuden på fest.
Väl hemma kom jag på den briljanta idén att uppgradera äppelkanelen och utförde ett litet experiment.
I den lilla stekpannan samsades först äpplen och kanel, sen strödde jag på lite socker för att karamellisera skiten.
Lite för sent kom jag på att sprit nog skulle vara gott till. Well well, allt ska inte flamberas.
I nästa stekpannsomgång åkte själv smuldegen, alltså mjöl, socker, smör och havregryn i och blev lite som ett havreflarn i pannan. På med det på äpplena och ja jävlar vilken historia! Vid det här laget var jag ju vansinnigt hög av mina framgångar i köket och svängde ihop en snabbvaniljsås av creme fraiche, vaniljsocker och ganska mycket kardemumma.
Har jag sagt det förut? Heaven on a plate.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar